Otázky a odpovědi. Diskuse.
Komentáře
Přehled komentářů
Ještě uvádím adresy kapitol na našich stránkách, které se problému týkají:
http://www.ipotrubi.cz/clanky/5.-hydrodynamicke-a-termodynamicke-vypocty/2.-vypocet-tlakovych-ztrat/6.-vypocet-vnitrniho-prumeru-potrubi.html
http://www.ipotrubi.cz/clanky/5.-hydrodynamicke-a-termodynamicke-vypocty/2.-vypocet-tlakovych-ztrat/2.-tlakova-ztrata-v-trubce.html
http://www.ipotrubi.cz/clanky/5.-hydrodynamicke-a-termodynamicke-vypocty/2.-vypocet-tlakovych-ztrat/
přepočet zatížení momentem na zatížení silou
Petr Kubíček,26. 7. 2015 9:37
Vážený pane inženýre,
zabýval jsem se vzorcem pro přepočet zatížení momentem na zatížení silou a obráceně pro výpočty napětí nebo namáhání.
Nejsem statik, ale nápad se mi líbil a hned jsem ho použil.
Původní vzoreček z důvodu zjednodušení nedává přesné hodnoty, tak jsem si ho upravil následovně:
F=(8*M*D)/(D2+d2)
Dvojky za malým a velkým "d" znamenají druhou mocninu.
S pozdravem
P. Kubíček
Re: přepočet zatížení momentem na zatížení silou
Ing.Pekař,26. 7. 2015 9:42Děkuji za příspěvek a váš stálý zajem o naše stránky.
volba materiálu
Jiří Šantín,11. 6. 2015 14:51
Dobrý den,
chtěl bych Vás požádat o nestranný názor při volbě materiálu potrubí. Jedná se o materiál trubek trubkového výměníku, který je vnější stranou vystaven spalinám. Teplota povrchu trubek je 200°C a vnitřní tlak je 6 bar abs.(spaliny jsou o 350°C, kde vnější teplotu stěny potrubí 200°C máme ověřenou výpočtem). Kolega mi tvrdí, že je dostatečný materiál dle ČSN EN 10216-1. Já tvdím, že při těchto teplotách je nutný dle ČSN EN 10216-2.
Já tedy navrhuji P235GH dle ČSN EN 10216-2. Kolega P235TR1 dle ČSN EN 10216-1.
Chtěl bych se Vás ještě všeobecně zeptat, zda při tlaku 6 bar abs. je nutné mít materiál určený pro tlakové zařízení nebo stačí, pokud výpočtem prokážu, že klasický konstrukční materiál vyhovuje (jedná se o zařízení kategorie I. - modul A prohlášení o shodě dle PED). Jde mi o to, zda je nutné, pokud jsem tlakové zařízení automaticky volit materiál pro tlaková zařízení, nebo při nízkých tlacích je možnost volby konstrukčního materiálu + doložení volby výpočtem?
Předem děkuji za odpověď.
S pozdravem a přáním hezkého dne Jiří Šantín
Re: volba materiálu
Ing.Pekař,11. 6. 2015 14:52
Je nutné použít materiál podle ČSN EN 10216-2. Jestliže byste zvolili materiál podle ČSN EN 10216-1 (tj. oceli pro pokojovou teplotu) , pak byste neznali vlastnosti materiálů pro vámi uváděnou teplotu. Vlastnosti materiálů v této normě jsou platné jen do 150°C. Tyto vlastnosti tj. pevnost, mez kluzu a modul pružnosti potřebujete do výpočtu.
Směrnice PED platí pro tlak větší než 0,5 bar g, a to i když potrubí nespadne do žádné kategorie. V tomto případě by se měli používat materiály, které vyhovují a které jsou vyjmenovány v ČSN EN 13480-2 Kovová průmyslová potrubí, část 2 materiály. Tato norma mluví i o výjimkách, tj.materiály, které projdou podle odstavce 4.3.2. této normy jako Evropské schválení materiálů anebo podle odstavce 4.3.3. jako Zvláštní posouzení materiálu. S vypracováním zvláštního posouzení materiálu vám pomůže každá notifikovaná osoba.
segmentové koleno
Maršál Robetr,10. 6. 2015 10:55
Dobrý den.
Prosím o radu.
Jsem svářečským technologem v energetice a nevím si rady jak přesvědčit projektanta o jeho chybném návrhu. Neprojektoval ne s cela dobře potrubní trasu pro dopravu napájecí vody DN400. Provozní tlak je 11-12MPa. T=150. Vzhledem k urychlení, navrhl změnu ohybu na segmentové koleno. S čím nesouhlasím vzhledem k tlaku a teploty. Potrubí je vedeno dle EN 13480. Prosím o radu v které normě mohu najít oporu.
--
S pozdravem
Maršál Robert
Re: segmentové koleno
Ing.Pekař,10. 6. 2015 10:57
Vaše potrubí patří do kategorie I. dle NV 26/2003Sb. - Směrnice 97/23/EC (PED) musí proto být posouzena shoda a vystaveno prohlášení o shodě. Musí proto být vypracována předepsaná dokumentace, jejíž součástí má být i pevnostní výpočet potrubí.
Dále musím uvést, že v tomto případě žádný předpis ani norma (včetně uvedeného nařízení vlády a EN 13480) nebrání v použití segmentového kolena. Musí být však dodržena tato zásada:
Musí být provedený pevnostní výpočet. Máte pravdu v tom, že segmentové koleno má nižší odolnost vůči tlaku a namáhání od tepelné roztažnosti, ale když pevnostní výpočet vyhoví, je to v pořádku. V pevnostním výpočtu musí být zvolen správný součinitel hodnoty svaru, který se určuje v závislosti na procentu rentgenovaných svarů.
Dále by mělo být dodrženo z hlediska svařování:
1. S velkou pravděpodobností máte v tomto případě použitou podélně svařovanou trubku. Segmenty nesmí být vyrobeny tak, aby se někde vytvořil křížový svar mezi příčným a podélným svarem.
2. Příčné svary nesmí být tak blízko, aby se vzájemně dotýkaly tepelně ovlivněné části základního materiálu (tj. dvě části se změnou struktury základního kovu způsobené svářením), což zde může hrozit na malém průměru segmentového kolena.
3. Nepíšete, jaký máte použitý materiál. V závislosti na použitém materiálu a tloušťce stěny trubky je též nutné zvolit vhodnou tepelnou úpravu svaru po svařování.
Což však jistě znáte.
smaltované potrubí
M.Fišer,21. 5. 2015 8:43
Dobrý den,
Chtěl bych se zeptat, zda by jste mi nemohl poskytnout kontakty na firmy, které dodávají/vyrábí smaltované potrubí pro chemickou výrobu v Čechách.
Předem děkuji za Vaši pomoc.
S úctou,
Michal Fišer
Temperatior Liberec
Re: smaltované potrubí
Ing. Pekař,21. 5. 2015 8:45Prosím firmy vyrábějící smaltové potrubí, aby se ozvali.
Tvarovky
Tomáš Toth,14. 5. 2015 13:15
Dobrý den,
potřeboval bych poradit. Jak velkou tloušťku stěny zvolit u T-KUSu a 90° kolene 1,5D pro jmenovitý tlak 25 MPa a teplotě max. 175 °C vše pro jmenovitou světlost DN200.
Pro potrubí jsem zvolil 219,1x25 z mat. 265GH (1.0425).
Předem děkuji.
Re: Tvarovky
Ing.Pekař,15. 5. 2015 10:43
1. Předpokládám, že jste správně určil dovolené napětí pro uvedený materiál a teplotu, že jste správně vypočítal tloušťku stěny a že jste správně určil a zapracoval korozní přirážku a zápornou toleranci stěny trubky. Proto jsem toto nekontroloval a beru za danou tloušťku stěny 25mm.
2. Předpokládám, že chcete tvarovky typ B (tj. nižší odolnost vůči tlaku je kompenzována větší tloušťkou stěny).
3. Pro určení tloušťky stěny použijte tabulku C.1 "Tloušťka stěny uvnitř oblouků typu B", ČSN EN 10253-2 s tím, že je jistě míníte koleno tvar 3D. Maximální tloušťka stěny trubky pro uvedený průměr je však zde 22,2mm.
4. Proto v tomto případě použijeme vzorec č. A-42, str.64 v uvedené normě.
Mnoho z těchto údajů je uvedeno též na našich stránkách.
Re: Re: Tvarovky
Ing. Pekař,15. 5. 2015 10:58
Promiňte, zapomněl jsem na T-kusy:
3. Zde použijte tabulku C.2 "Tloušťka stěny T-kusů typu B"
4. Zde použijte vzorec A-46, str.65, ČSN EN 10253-2"Potrubní tvarovky pro přivaření tupým svarem" Část 2"Nelegované a feritické oceli se stanovením požadavků na kontrolu"
přivítání
Ing.Pekař,25. 4. 2015 9:20
Wellcome visitors from .de, .dk, and .com.uk . Please, don't be afraid of the foreign language, to translation into your language you can use the Google Translator in your internet explorer.
Authors of these sites
rozvod chladiacej vody
Muros,5. 3. 2015 20:42
zdravim,
potreboval by som poradit s rozvodom chladiaej vody
tlak v potrubi pri vypnutom cerpadle bude 1,5 barov
- pri zapnuti chladiča /čerpadla/ tlak vystúpi na 3,6barov
- požadovaný tlak v 1.vymenníku 2,8barov
- požadovaný tlak v 2.vymenníku 1,5barov
staci mi to zapojit podla obrazku?
http://muros.rajce.idnes.cz/chladic#chladic001.jpg
alebo co treba dat ešte za vymenník 1 a 2, aby som tam mal pozadovaný tlak? aby som tam nemal väčší tlak ako povolený, spätnu klapku?
dakujem za odpoved.
Re: rozvod chladiacej vody
Ing.Pekař,6. 3. 2015 8:42
Děkujeme Vám za váš zájem o naše stránky, ale bohužel uvedená problematika je širší, než umožňuje kapacita takovéto diskuze. A dále např. v základních otázkách týkající se bezpečnosti, přesahuje možnosti jedné profese - potrubáře. Tedy základní otázky týkající se bezpečnosti tedy jsou např.:
1. Jak je ochráněna možnost překročení maximálního dovoleného tlaku a maximální dovolené teploty? Může to být zajištěno elektricky, pojistným ventilem apod.
2. Jak je celé zařízení ohlídáno, aby nedošlo k zamrznutí chladící vody?
3. Dosazení zpětného ventilu bude zřejmě nutné, ale neznáme materiál potrubí, délku potrubí, rozsah teplot.
4. Není ani uvedený DN potrubí ani žádná data o čerpadle a ostatních zařízeních. A jestli už někdo určil, že k sobě výkonově pasují.
5. apod.
Problematika je široká, přesahující možnosti této komunikace, obraťte se na odpovídající specializovanou projekční kancelář. V žádném případě zařízení nezapojujte.
duplik
Ing. Fischer,4. 2. 2015 9:13Všiml jsem si nově zařazené kapitoly o duplicích, právě jsem to potřeboval. Nově zařazené kapitoly by chtěly nějak zdůrazňovat.
Re: duplik
Ing. Pekař,13. 2. 2015 13:39Děkuji za upozornění, více na adrese: http://www.ipotrubi.cz/clanky/4.-pevnostni-vypocty-potrubi/3.-zatizeni-potrubi/odpousteni-bezpecnostni-armatury---quasistaticky.html
Re: Re: duplik
Ing. Pekař,13. 2. 2015 13:41Tedy správná adresa je: http://www.ipotrubi.cz/clanky/3.-projektovani-potrubi/11.-potrubi-se-zdvojenym-plastem--duplik-/
Přání
Ing.Pekař,19. 12. 2014 9:33
Přeji všem tazatelům a diskutujícím veselé Vánoce a šťastný Nový rok.
Ing.Pekař
Re: Re: Re: Max. objemový průtok potrubí DN 100 mm
Ing. Pekař,6. 8. 2015 10:03